2013-04-29

Sakura Festival 2013

I denne weekend var der Sakura Festival inde i Langelinie Park Anlæg i København!
Det er virkelig mainstream (haha!) at dukke op, så selvfølgelig er der proppet med mennesker hvert år, og i år var ingen undtagelse~
I år var jeg der både lørdag og søndag, og vejret var noglelunde, det var varmt når solen skinnede, men det var jo ikke ligefrem fordi den gjorde det tit x'D
Sakura Festivalen er en japansk festival, hvor man fejrer at kirsebærtræerne er sprunget ud, og derfor nyder deres skønhed under dem mens man holder skovtur. Eftersom at Danmark har fået skænket 200 af de træer af en japaner, har vi da valgt også at holde en festival!
 

Vi fik taget et billede med de japanske danserer, som optrådte på scenen. De er alle kommet helt fra Japan af og de dansede noget japansk folkedans halløj, hvilket kan ses på billedet nedenunder, hvor vi alle sammen dansede med.

 
Jeg var med i cirklen og dansede rundt med en af de blå vifter i hånden. Det var rigtig sjovt, og musikken er vildt underholdende at høre på xD

 
Så var der Seido Taiko, eller bare Taiko tromme show udført af børn! :D
Det lød mega godt, og jeg kan skam godt forestille mig, at det ville være en rigtig sjov ting at gå til, hvis man er til rytme og høje råb. Man kan faktisk gå til det i Danmark, men det er nok i KBH eller noget lignende, så man skal helt klart være inde for hovedstædsområdet, for at kunne udfolde sig med store japanske trommer xD

 
Så er der lige et billede til at demonstrere alle menneskene - der kom dog flere senere xD

 
Så fik jeg endelig smagt Taiyaki! Den stod faktisk på min liste over "must try" japansk mad/snack. En Taiyaki er en vaffel formet som en fisk fyldt med et eller andet.
Den kan være fyldt med mange forskellige ting, og selvom jeg nu har prøvet en, står den stadig på min liste over "must try" japansk mad, fordi jeg gerne ville prøve en med chokolade inde i! Det kan i hvert fald lade sig gøre i følge manga'erne xD

 
Her kan i så se, at Taiyaki'en var fyldt med noget rødbønne mos halløj (det er jo så fantastisk populært i Japan xD), og det var første gang, at jeg har smagt det varmt. Ellers har jeg kun spist An-pan, hvor det er koldt og mere sødt end i denne Taiyaki.

 
Udover at jeg fik spist Beef Curry (glemte desværre at tage et billede x'D), som forresten er en super populær ret at se i manga og anime'er, og smager vildt godt, så fik jeg denne marineret kylling og ris. Jeg kan ikke huske navnet på retten, way to go Louise, men jeg kan sige, at den smagte sygt godt! 
Jeg forbander dog virkelig, at jeg skulle nakke den kylling med spisepinde, det krævede sgu nogle skills og var noget af en quest, som jeg desværre failede ret meget til. Jeg er virkelig ikke god med spisepinde, hvilket faktisk overrasker de fleste, nu hvor jeg er sådan en japaner freak xD

 
Så fik jeg lige smagt Cecilies ret, som hun havde købt. Det er Gyoza! Gyoza er japanske 'dumplings' og smager faktisk ret så godt.

 
Så var der dans på scenen!
 
 
Efter dansen fra de voksne japanere, som var iført kimono'er, kom der en flok børn og yngre op på scenen for at fremvise, hvordan vi skulle danse alle sammen om lidt i en fællesdans. Hvilket jeg tog del i, og det var mægtig sjovt! Det er kaldet for en Bonodori-Dance, og var en del af nogle traditionelle japanske danse, hvor en af dem bl.a. handlede om at grave efter roer xD 

 
Om søndagen var der mochitsuki, hvor vi fik demonstreret, hvordan de laver ris om til sådan noget blødt og gele lignende ris. Haha, det smager skam meget godt, og det bliver gerne brugt i slik, såsom mochi! :D
 
 
Der var så en lektion om, hvordan man kunne danse Okinawa eisa, som er en dans med en lille tromme, som i kan se på billedet. Sangen til denne dans var VIRKELIG god, og utrolig catchy, så man kunne ikke lade være med at synge med!
 
 
Om søndagen valgte Cecilie at prøve en Bento ud. En bento er en japansk "madkasse", normalt delt op i rum for hver sin del af maden, ligesom i kan se på billedet. Personligt køber jeg ikke bento'er, fordi der normalt er sushi med, og det spiser jeg ikke, da jeg ikke kan lide fisk.
Til gengæld kan jeg godt lide, når der er Onigirier i bentoerne eller sukiyakidono, som i forresten kan se på nedenstående billede:
 
 
Jeg fik spist Sukiyakidono, hvilket smager skønt! Det er ris med bøf stegt i løg og så'n. Det smager skønt, og kan klart anbefales :D
 
 
Så var min japanske veninde Noe, selvfølgelig også ude her til Sakura Festivalen, hvor hun var om søndagen iført en japansk skolepige uniform! Hun er super sød på dette billede! :D
 
 
Desværre var kirsebærtræerne ikke sprunget ud endnu, selvom det egentlig var det vi fejrede. Dog kan i stadig se, hvordan træerne er med knopper.
 
 
Vi så om søndagen Aikido oppe på scenen. Det er en form for "kampsport", hvor det egentlig handler om ikke at skade din modstander, men afvige deres angreb eller gøre dem ukampdygtige ved at tage deres våben fra dem.
Pointen med sporten er ikke at kæmpe mod din modstander, men at kæmpe mod "dig selv". Meget dybt og interessant :)
 
 
Så fik jeg smagt min første japanske "sodavand". Den drik hedder en Ramune, og smager lidt ligesom saftevand med let brus xD
Den flaske jeg holder der, er med ananas smag - der står nemlig Painappru på flasken, hvilket sjovt nok er ananas på japansk.

 
Så holder Cecilie en Ramune med "sports" smag! Den smager i hvert fald sådan. Jeg købte hele 10 flasker, da jeg kunne få 10 for samme pris som for 5, yay :3

 
Derefter skulle vi lige prøve en Ramune med grøn æble smag, meget syrlig i forhold til de andre. Personligt syntes jeg at ananasen helt klart var bedst!
 
Udover det fik jeg prøvet hjemmelavet Macha is og Sesame is, hvilket helt klart ikke smagte som jeg havde håbet. Yirk!
Derudover fik jeg også købt en Melon pan og An-pan hos Andersens Bakery, som smagte så evig godt.
 
I år fik jeg mødt virkelig mange jeg kendte, hvilket var super sjovt og skønt. Søndag morgen var jeg lige et smut forbi Teastyle inde på Fiolstræde for at købe bubblete med til Cecilie og mig, super lækkert! :D
 
Uuuhh, hvor jeg glæder mig til næste år, kan næsten ikke vente!
 
English summary: This weekend I was at Sakura Festival in Denmark. We hold a small one every year, because someone from Japan gave us 200 cherry blossom trees, so we just happend to celebrate them as well. I tried a lot of different japanese food, and it was ALL tasty. I tried beef cury, sukiyakidono, some nice chicken I can't remember the name of, gyoza, taiyaki and the drink Ramune! It was a super nice weekend :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar