2012-04-16

J.O.U.R.N.E.Y


Åh, jeg kan godt forstå, hvorfor dette spil har fået navnet Journey.
Det er mystisk og smukt, samt det er helt uden ord. I stedet for nogen form for tale, bliver der brugt toner og melodi.
Som navnet jo pointerer, så handler det om en rejse der bliver foretaget mod et bjerg i horisonten. 

Du er et lille sort væsen med rødt tøj/kappe indgraveret med gule mønstre og et kort tørklæde. Du vågner op ude i en ørken fyldt med ruiner, uden at vide hvorfor du er der. Det eneste der kan ses, er et bjerg med en lyssøjle i midten ud mod horisonten, og du ved, at det er den vej rejsen skal gå.
Igennem hele vejen rammer man ind i nogen flyvende papirer/stof, som giver dig energi til at kunne flyve. Du kan synge til dem ved at trykke på o-knappen, og de regere derefter også på det. Tegnene på dit tørklæde lyser op, og du kan flyve indtil tegnene ikke lyser mere. Så jo længere dit tørklæde er, jo længere kan du flyve. Man kan forlænge sit tørklæde ved at samle på små hvide tegn, der er rundt omkring.
Man kan ikke hoppe, så de flyvende papirer må hjælp en med at flyve op til de høje steder. Hvis der er nogen meget små trin, så hopper figuren automatisk.
Man kan ikke ret meget andet end at synge, det er et afslappet spil, som generelt handler om, at finde ud af hvorfor verden er i ruiner. Det er også noget af et puzzle spil end et actions spil.

Fjender møder man dog. Du kan ikke angribe eller gøre noget ved dem, udover at gemme dig. Det eneste jeg kan sige, uden at afslører endnu mere end jeg allerede har gjort er; Hold dig væk fra lyset.
Man kan ikke dø i spillet, men der kommer selvfølgelig en form for konsekvens, hvis du bliver opdaget af en fjende.

Der er forskellige terræn, hvilket også gør spillet mere varieret. Vi er ikke kun i en ørken, men ender også i et form for islandskab.
Der er også forskellige måder at spille på. Tiltrods for at man ikke kan hoppe, og kontrollen er ret begrænset, er der også nogen steder, hvor de har varieret formen for at styre.

Selve spillet er til PS3 og det er skabt af Thatgamecompany. Det siges at skulle være det flotteste spil til PS3 hidtil, og jeg må dog være enig. Det er et utrolig smukt spil - de har virkelig gjort det godt med hensyn til grafikken. Spillet koster 100 kr. i alt.

Et minus ved spillet er dog, at det er lidt mere et engangsspil, end et heltidsspil. Ja, det er et smukt spil og en interessant historie, men det er mest første gangs oplevelsen der gør det utrolig fantastisk. Det tager cirka kun 3 timer at gennemfører hele spillet, og det ville have været interessant med en meget længere historie. Men nu lagde Thatgamecompany mere vægt på grafikken. Achievements'ene man kan få i løbet af historien er ret.. mærkelige.. Man kan godt se, at de er der, fordi der bare skal være nogen form for achievements, når det er et PS3 spil xD

Jeg kan tilgengæld anbefale online funktionen! Man kan sætte spillet online, også møde andre mennesker som også er i gang med spillet samtidig med dig. Du kan møde nogen interessant type mennesker, og man kan endda følges ad.
Det mest interessante er, at man ikke kan snakke sammen, kun kommunikere via den tone man har, så det er utroligt, hvordan man faktisk forstår hinanden. Jeg mødte en, som viste mig hvis han fandt forskellige hvide tegn, og han gik helt i panik da jeg var ved at falde ind i lyset. Jeg synes det var utrolig morsomt, for han anede jo ikke, at jeg godt vidste, hvad der ville ske, så han prøvede at advare mig, ved at gå helt amok på o-knappen!
Så man kan vente på hinanden eller lade være. Det er sådan set helt op til en selv. Jeg kan bare sige, at det er hyggeligt at følges med en eller anden.

Efter min mening burde spillet opleves, men personligt synes jeg at 100 kr. er lidt dyrt. Men hvis man er til afslappede spil, og interessante, lidt anderledes historier, burde man helt klart tjekke Journey ud.

Dette er en af de rigtig flotte scener i spillet.

Et eksempel på at spille med andre mennesker og flyve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar