2014-05-30

Purikura!

Nu er det godt nok en smule lang tid siden, at udstillingen på Nationalmuseet har fundet sted, faktisk var det d. 16 november, jeg var derinde og tjekke udstillingen ud for første gang. Det er den japanske udstilling som gik under navnet Pigen og parasollen, som desværre sluttede under Sakura Festivalen, det vil sige i slut april.

Det var en meget interessant udstilling, som havde fokus på japansk fotokunst - hvor af pigen med parasollen var et meget klassisk motiv brugt i mange sammenhæng. Der var så også det moderne eksempel på fotokunst, og det var der, at purikura maskinen kom ind i billedet.
Da jeg som Japan elsker og hørte, at der ville være en purikura maskine, stod jeg der selvfølgelig som en af de første, da jeg altid har drømt om at prøve en purikura maskine! Og som jeg havde regnet med, så elsker jeg virkelig den maskine.
En purikura maskine er en stor fotoboks, som plejer at stå på gaderne i Japan. Man bruger normalt fotoboksene sammen med sine venner og veninder, for at få nogle mindeværdier, sjove og flotte billeder. Nogen bruger dem også til at få flotte billeder af dem selv i bl.a. cosplay eller bare generelt. 
Grunden til at billederne bliver "pæne" er fordi, der er et form for "filter" over kameraet, så maskinen automatisk gør ens hud pænere og lign. Man bliver måske en smule kunstig, men det er, hvad japanere finder pænt eller sjovt! Når man har taget billederne i maskinen, kan man også vælge om ens øjne skal være større eller ej, samt der er forskellige størrelser af øjne: lidt store eller gigantiske! Lyset vælger man også, hvis man f.eks. har hvid på, er det bedre at lyset er lidt mørkere, hvis man som mig har en lidt mørk hudfarve er det pænest, hvis lyset er lidt lysere end normalt og sådan kan man lege med det.
Når man så har gjort det, kommer man hen til redigeringen, og så kan man vælge baggrunde, tekst og lign., man kan også tegne på billederne, for at gøre dem sjove, skøre, nuttede eller pænere, det er alt sammen op til, hvordan man selv har lyst til at se ud.
Det eneste svære er bare, at mange purikura maskine foregår på tid, så man har kun et hvis antal minutter til at færdig tegne alle billederne med sin ven/veninde - det kan godt være lidt svært, forvirrende og stressende, hvis man aldrig har prøvet det før.

Som i kan se, så får man billederne i hånden - de har sådan en blank overflade, hvoraf man kan hive "bagsiden" af og så er der en form for lim, der gør at man kan sætte billederne i sin "purikura" scrapbog, hvis man har en (det kan være en stor hobby at have i Japan, nogle bytter oveni købet billeder med hinanden, ligesom vi som børn byttede glansbilleder eller Diddlepapir).

Jeg har samlet de forskellige billeder, jeg har taget med mine venner - normalt tager man 6 forskellige billeder, og så vælger man et billede, man synes er bedst, hvor man så kan downloade det på deres hjemmeside gratis. At få resten af billederne online ville komme til at koste lidt (seriøst, det er okay billigt).
Purikura billeder er en god måde at bevare minder på, fordi man gerne tager billederne, når man er ude og hygge med sine venner - der er bl.a. billeder fra et Lolita meetup blandt mine purikura billeder.

Billederne af mig i mit Prince outfit (Ouji outfit) var mit sidste møde med purikura maskinen inde på Nationalmuseet, jeg ville vildt gerne have taget nogle pæne billeder af mig selv med min paryk på, og det fik jeg gjort den allersidst gang. Det var ikke ligeså sjovt at være i maskinen alene, som det er med sine venner, så jeg vil personlig sige, at det helt klart er noget man gør med venner. Ikke alle billederne blev så pæne, som jeg havde håbet, men de er vel okay søde alligevel (or handsome! xD).
Generelt er det super sjovt at være i purikura maskine, og hvis du nogensinde kommer til Japan, skal du ikke være bange for de store fotobokse, men hop glad ind i dem for at prøve dem ud! Det er en oplevelse for livet, og det er generelt ekstremt morsomt med sine venner :D

English summary: There was a japanese photoboot in Denmark for some time ago, it's called a Purikura machine and it takes so awesome pictures! If you ever come to Japan, you will have to try one, it's an adventure for life ;D 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar