2012-02-27

Arriettys hemmelige verden


Titel: The secret World of Arrietty (Ariettys hemmelige verden)
Udgivet: 2010
Sprog: Japansk (Filmen er ikke udkommet på DVD med dansk endnu)
Undertekster: Engelsk
Intruktør: Keiko Niwa & Hayao Miyazaki
Film længde: 90 min. (1 t. & 30 min.)

Det var en utrolig smuk film! Det var godt nok ikke Miyazaki der selv havde instrueret den her film, men en af hans elever - dog har han hjulpet ;D
Jeg må sige, at den var så smuk! Andet kan ikke beskrive den film. Farverne var utrolig klare og sprang lige i øjnene, specielt på et HD TV. Det er skønt at se en traditionelt animation, uden alt det der tredimensionelle halløj - på det punkt er jeg personligt utrolig old school, og elsker traditionel form for tegnefilm.
Det var sådan en nuttet film, mest fordi der er så mange geniale opfindelser til, hvordan et "småfolk" kan leve, og hvilke ting de bruger, når de er så små. En mega fed detalje jeg bed virkelig meget mærke i, var at når de hælder te op i kopperne fra kanden, kommer det ud i sådan nogen store dråber - præcis som det ville gøre in real life! xD
Der er mange folk, der siger, at Arrietty ikke er ligeså god som andre af Miyazakis værker, og det kan der selvfølgelig være noget om, men jeg er dog ikke helt enig. Det eneste der nok understøtter dette er, at selve konflikten der fremkom i filmen, var ikke en særlig stor konfilkt, og den kunne nemt været blevet løst på rigtig mange forskellige måder. Så konflikten i historien er ikke så stærk.
Men jeg faldt pladask for historien, og den er lige noget for folk der elsker Miyazakis film, smukke farver, blomster og klare billeder - Dog anbefaler jeg den på japansk med undertekster, da originalen er så skøn ;D
Fordi det var sådan en fantastisk verden, jeg fik indblik i, giver jeg Ariettys hemmelige verden 5 hjerter ud af 5! Det var en dejlig fornøjelse at se den, og den må bare ses igen ;D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar