2012-02-12

Serial Experiments: Lain


Titel: Serial Experimens: Lain
Udgivet: 1998
Sprog: Japansk
Undertekster: Dansk, svensk, norsk & finsk (På den danske dvd, ellers engelsk)
Episoder: 13
Anime længde: Ca. 312 min. (5 t. & 12 min.)

Jeg blev særdeles ikke skuffet over serien! Nu ved jeg godt at 5 timer lyder af utrolig meget, men det er skam en normal længde inde for anime. 
Jeg vil bare lige sige, at det jeg så blev skuffet over, var at den DVD jeg havde købt i Tiger, var sidste DVD i serien! Jeg troede det var en film, som var skabt over Lain, men nej, det var de sidste fire episoder! D:
Jeg blev skuffet! For nu havde jeg jo ligesom ikke set de første 9 episoder! Og de kan ikke fås i Tiger, kan jeg fortælle. 

Så jeg havde ikke andet for, end at finde episoderne op til 9 på nettet, hvilket jeg er utrolig glad for, at jeg gjorde! Man kan intet forstå, hvis man ikke har alle episoderne, for du skal tænke meget selv i denne anime. Man skal altid lægge to og to sammen, end at få det serveret på et sølvfad. Og man skal være en virkelig observant og koncentreret igennem alle 13 episoder, ellers giver slutningen ingen mening.

Selve animen har fået meget credit. Det er en ældre anime, og har fortjent en "kult status" i blandt anime, også mest på grund af emnet. Det er en sci-fic historie, hvor der er en bestemt "connection" mellem The Wired og "den virkelige verden". Lain, som er hovedpersonen, er en direkte forbindelse igennem de to. Det er en mystisk serie, og man aner intet om, hvad der vil ske næste gang. Det er bestemt en helt speciel anime, og en fantastisk en, inde for sci-fic serien!

Scenerne i animen har tendenser til at være langsom, så man skal have tålmodighed for at se denne anime. Det går ikke særlig hurtigt, men det gør ikke så meget, da det er spændende hele vejen igennem. Det er også en interessant måde, at de har valgt at alle episoder starter med de samme scener, bare med forskellige "visdoms ord", undtagen sidste episode. Altså det er noget af en old school anime. Stilen er ret speciel. I starten ved man ikke helt, om man kan lide den eller ej, men når man får kigget en ekstra gang, er det en dejlig og mærkelig stil, som sætter et ekstra præg på serien.

Jeg er enig med alle de andre anmelder, ved at give Serial Experiments: Lain 4 hjerter ud af 5. Og det er mest fordi scenerne er så langsomme som de er, og der er nogen punkter, hvor man sidder og tænker: "What... the... fuck?" (Specielt en scene, hvor alle lige pludselig elsker Lain? - Det var ret mærkeligt, men det gav måske lidt mening til sidst?)

2 kommentarer:

  1. Hej :)
    Det er en rigtig fin blog du har startet op :)
    Jeg glæder mig til at se om du laver nogle fede negledesigns ind imellem.
    Mvh Maja

    SvarSlet
  2. Hey Maja :)
    Mange tak da :D
    Altså, jeg har lavet nogle negledesigns før denne blog var sådan rigtig aktuel, men vil du synes det var en god ide at lave indlæg med de designs anyways, selvom de er lidt gamle? :3

    SvarSlet