2012-03-05

Manga Review: Princess Ai

Her ses min yndlings manga Princess Ai i front og fra siden på min hylde.

Titel: Princess Ai
Mangaka: Art: Misaho Kujiradou & Ai Yazawa. Story: Courtney Love & D.J. Milky
Nogle andre serier fra Mangaka'erne: Der er ikke skabt andre serier af dette team, men nogen af dem har været med til af skabe efterfølgeren ved navn; Princess Ai The Prism of Midnight Dawn
Årstal: 2004 (Oversat til dansk i 2006)
Genre: Shoujo, romance, fantasy, supernatural, music
Volumes: 1-3 (Findes oversat til dansk, og kan også købes på engelsk i DK)
Anime: Nej

Handling: Ai er en pige som vågner op i en sidegade i Tokyo med hukommelsestab, ødelagt tøj og en hjerteformet smykkeæske ved sin side, som hun ved, er den eneste forbindelse til, hvor hun kommer fra. Det eneste hun kan huske er sit eget navn. Hun begynder at vandre ud i Tokyos gader, hvor derefter en mand prøver at stjæle hendes smykkeæske, men bliver stoppet af en fyr. Og sådan er det, at Ai møder den heroiske Kent, som tilbyder at hjælpe. Kent arbejder på et universitets bibliotek, og Ai følger ham, da hun mener, at hun kan finde ud af noget om sin fortid via bøgerne - hun leder efter sine erindringer. Det viser sig senere hen, at Ai er prinsesse for et magisk rige kaldet Ai-land, hvor hun måtte flygte fra, da landet er i krig. Ai er ifølge hendes far, og en engel kaldet Nora, et symbol på fred for riget, da hun er en hybrid imellem et menneske og en engel. Ikke nok med at hun på en eller anden mystisk måde får vinger, har hun også den smukkeste stemme, der gør alle afslappede og glade, når de lytter til den - en form for tryllebindelse.
I mens Ai leder efter sin hukommelse, og prøver at rode trådende om hendes riges krig ud, får hun også en karriere som popstjerne og musikere der skal passes. Men hvor meget tid har hun så til Kent? Og hvem er alle de mærkelige kvinder med monstervinger der jagter hende? Og hvad i alverden har Hayabusa tænkt sig at gøre med den nyfundne diva?

Personlig mening: Dette er min absolutte yndlings manga. Mere er der ikke at sige, den har fuldstændig taget mig med storm. Det er en oprindelig engelsk manga, da den er skrevet i et samarbejde mellem Love og Milky. Og en lille fact er, at Ai's hjerteformede æske kommer fra en ide fra sangen Heart Shaped Box af Nirvana, og dette er selvfølgelig fordi Courtney Love var gift med Kurt Cobain. Og det er nok lidt vigtigt at vide, at Ai betyder kærlighed på japansk.
Princess Ai er en utrolig dejlig manga, med en masse kærlighed og sang, hele historien er skøn, også selvom man ender med ret mange uopklarede svar (Der kan jeg refere til at læse anden saga: Princess Ai The Prism og Midnight Dawn).
Jeg har aldrig set en smukkere stil end denne manga, Kujiradou tegner fantastisk! Det eneste der nok er lidt et minus ved hendes stil, er at hun ikke tegner så detaljerede baggrunde som i nogen andre manga'er. Men Ai i sig selv er utrolig smuk tegnet, og jeg ville ønske, jeg også kunne kreere sådan en smuk karakter - seriøst, jeg har aldrig set så flot tegnet en karakter før, jeg bliver aldrig træt af at læse Princess Ai.
Selvom denne manga, i mine øjne, er så god, er den faktisk okay svær at få fingre i. Jeg måtte igennem ild og vand for at få volume 2 og 3 for bare 3-4 år siden. Jeg var utrolig heldig, at en jeg kendte ikke var interesseret i manga mere, så spurgte hende om jeg måtte købe dem. Det resulterede dog også i, at jeg nu selv ejer to volumes 1, men det gør ikke mig noget, jeg elsker dem alle xD
Jeg må dog sige, at dem jeg ejer er på dansk, og det er nok den, der faktisk er sværest at få fat i, så hold jer til den engelske - den er bedre. Når jeg engang selv har råd, skal jeg helt klart også have dem på engelsk. :D
Men det er en fantastisk skøn manga, med kærlighed og en utrolig fed tøjstil! Ai har sådan en lækker smag inde for tøj, at jeg faktisk ejer et af designsene. Det kan helt klart anbefales at læse Princess Ai, hvis man er til kærlighed, smukke tegninger, fed tøjstil, musik og magiske væsner ;D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar